Artikler
Artikler av Hans Holter Solhjell
Foreldre deltar på søvnkurs
Foreldre deltar på søvnkurs Hans Holter Solhjell holder også kurs om stressmestring og søvnforbedring. Og en gruppe som går...
Reguleringsstøtte er vesentlig for utvikling av selvregulering.
Selvregulering er et godt studert fenomen og har i lang tid vært sett på som viktig for barns utvikling og noe man spesielt...
Relasjoner og det sosio-emosjonelle miljøets plass i barnehagenes rammeplan.
Av Hans Holter Solhjell. Det sosio-emosjonelle miljøet og de voksnes relasjonskompetanse er en avgjørende faktor for barns...
Konflikter i relasjoner med barn.
Hans Holter Solhjell Vil du vite mer om hvordan du kan håndtere relasjoner og konfliktsituasjoner med barn og ungdom...
Del 1: Organisk læring, selvregulering og samregulering.
Dette er del 1 av et intervju med Hans Holter Solhjell gjort av James Alexander Arnfinsen, som en del av Podcast showet...
Del 2: Konflikter som læringsmulighet.
Del 2: Konflikter som læringsmulighet.Dette er del 2 av et intervju med Hans Holter Solhjell gjort av James Alexander...
Del 3: Prioritering av relasjonell læring.
Dette er del 3 av et intervju med Hans Holter Solhjell gjort av James Alexander Arnfinsen, som en del av Podcast showet...
Del 4: Enkel teori og vanskelig praksis.
Dette er del 4 av et intervju med Hans Holter Solhjell gjort av James Alexander Arnfinsen, som en del av Podcast showet...
Del 5: Akademisk teori og praksismodeller.
Dette er del 5 av et intervju med Hans Holter Solhjell gjort av James Alexander Arnfinsen, som en del av Podcast showet...
Del 6: Trassalder, selvstendighetsalder og begreper som peker.
Dette er del 6 av et intervju med Hans Holter Solhjell gjort av James Alexander Arnfinsen, som en del av Podcast showet...
Barn som utagerer mangler ferdigheter. Og det gjør de voksne også.
Onsdag 28. Oktober 2015 kunne vi i Aftenposten lese om en gutt på 9-10 år, som i et helt år fikk undervisning av en assistent i enerom, og som måtte ha friminutt alene. Heldigvis går det bedre med gutten nå. Men det er dessverre et faktum at alt for mange ikke får den hjelpen de behøver.
Lekens betydning for barn,og noen eksempler på tiltak som kan fremme lek og kreativitet
Lek er en helt sentral aktivitet for barn og har stor betydning for barns utvikling. Lek kan forekomme på utrolig mange måter. Et barn kan elske å perle eller bygge med lego, og også klatre i trærne, løpe i en søledam, bygge en hytte sammen med en venn, late som om de er sjørøvere, indianere, nisser, og mye annet.
Kommunikasjon med barn og unge Hvordan kan kommunikasjon fremme trygghet og tillit?
Et grunnelement i sunne relasjoner mellom mennesker er at vi kan være trygge på hverandre, og ha tillit til at vi blir behandlet på en respektfull måte. Dette innebærer blant annet at våre opplevelser, vårt perspektiv og følelser blir tatt på alvor, og at vi kan ha innflytelse på vår egen situasjon. Dette inkluderer også at vi kan føle oss som en del av felleskapet, at vi kan føle tilhørighet, samtidig som vi opplever at vi bestemmer over oss selv.
Læringsmotivasjon
Motivasjon dreier seg om hva vi har lyst til å gjøre, eller ikke lyst til å gjøre. Motivasjon kan beskrives som den energien eller kraften som ligger under og driver frem handlingene våre. Dette er det viktig å kunne noe om når vi skal tilrettelegge for barns utvikling og læring.
Mindfulness og relasjonskompetanse i møtet med barn og ungdom.
Når man snakker om å jobbe med mindfulness som pedagog, eller i møtet med barn og ungdom så er det lett å se for seg at vi som voksne skal undervise barn i mindfulnessøvelser, som skal hjelpe barna å håndtere sin egen uro og stress. Og det er sant at vi kan undervise mindfulnessøvelser til barn, og barn kan ha stor glede av disse øvelsene. Men dette er alikevel ikke det viktigste når vi snakker om mindfulness i møtet med barn og unge.
Kolikk, gråt og søvn hos spedbarn. Hvordan roe barn som gråter?
Noen av de første utfordringene man møter som nye foreldre er gjerne knyttet til søvn, og til barnets gråt. For lite søvn for seg selv, men også utfordringer i forhold til barnets søvn. En baby som ikke klarer å falle til ro, som gråter og gråter, og som ikke er så lett å hjelpe å roe seg kan være svært stressende.
Stamming. Årsaker og utviklingstrekk. Valsalvahypotesen.
Del 1. Årsaker og utviklingstrekk. Valsalvahypotesen.
Denne artikkelen er et redigert og oppdatert utdrag fra min hovedoppgave i pedagogikk fra 2004. Tittelen på oppgaven er «Det homeodynamiske selvet». Du kan se innholdsfortegnelsen fra oppgaven her. Les mer her.
Del 2. Flytende tale versus stamming
Dette er del 2 av en artikkel i 6 deler. Flytende tale versus stamming Flytende, normal tale kjennetegnes ved at ord og setninger flyter relativt anstrengelsesløst og at det krever lite mental og fysisk innsats å produsere talen. Det er likevel ikke uvanlig at en… Les mer her.
Del 3. Primæradferd, sekundæradferd, flukt og unngåelsesadferd
Dette er del 3 av en artikkel i 6 deler. Primæradferd, sekundæradferd, flukt og unngåelsesadferd Guitar skiller mellom ulike elementer i stammeadferden. Det som kalles kjerneadferd tilsvarer det som er beskrevet i forige avsnitt. Denne fremstår i stor grad som… Les mer her.
Del 4. Stadier i utviklingen av stamming
Dette er del 4 av en artikkel i 6 deler. Stadier i utviklingen av stamming Taleflytsavbrudd. Guitar foreslår et hierarki av fem nivåer som beskriver utviklingen av stamming over tid. Det første nivået kjennetegnes av normale taleflytsavbrudd. Det er stor variasjon i… Les mer her.
Del 5. Arv, nevromotorisk kontroll, prosesserings-kapasitet, sensitivt temperament og miljø
Dette er del 5 av en artikkel i 6 deler. Arv, nevromotorisk kontroll, prosesserings-kapasitet, sensitivt temperament og miljø Guitar setter sammen en lang rekke ulike teorier om stamming som har vært fremsatt over de siste tiårene og forsøker å lage et integrert… Les mer her.
Del 6. Valsalvahypotesen
Dette er del 6 av en artikkel i 6 deler. Valsalvahypotesen Stamming er som nevnt assosiert med kraftige muskulære spenninger i kjeve-, tunge- og strupe-området, og også andre deler av kroppen. Dette forårsaker en avstivning av de vokale strukturene, en dempning av den… Les mer her.