fb
Konfliktlosning og reguleringsstotte praktisk fordypningskurs

Et nettkurs med individuell veiledning

Opplever du utfordrende situasjoner, konflikter, utagering og aggresjon i relasjoner med barn?

Har du, eller jobber du med barn med reguleringsutfordringer, diagnoser eller traumer?

Da er denne kurs- og veiledningspakken for deg!

Utviklings- og reguleringsstøtte i konfliktsituasjoner

Kurset er aktuelt for foreldre, fosterforeldre, ansatte i barnehage og skole.

Kurset har spesielt fokus på de mange potensielle konfliktsituasjonene du opplever om du lever med eller jobber med barn med reguleringsutfordringer, traumer, diagnoser mm. Også om du opplever vold, aggresjon, utagering, innagering mm.

I denne kurspakken får du:

  • 6 individuelle timer med veiledning av Hans Holter Solhjell
  • PLS online introduksjonskurs
  • PLS online fordypningskurs
  • Kurs Eksplosive barn med Dr. Ross Greene
  • PLS kurshefte og plakater
  • Stress og traumer i omsorgsrollen online kurs
  • TRE online introduksjonskurs
    • (Trauma Release Exercises)

Du kan ta med deg en ekstra person i denne pakken. Det kan være den andre forelderen, familie, en venn eller kollega.

Pris:

Prisen for denne kurspakken er 19997 kr.

Les om finansiering, delbetaling her.

 

Du booker dato og tid for de individuelle timene i vår nettbaserte kalender. Det anbefales å booke første time i etterkant av påmelding slik at du kommer raskt i gang.

I timene kan du stille spørsmål og få veiledning. Dette gir deg god tid til å fordype det i materialet, øve og praktisere, og stille spørsmål basert på dine erfaringer og problemstillinger.

Praktisk fordypning og kompetanse

for økt trygghet,

mestringsfølelse og lavere stressnivå

trassalder skolebarn

For foreldre og deg som jobber med barn

Kurset er spesielt aktuelt for deg som jobber i barnehage, skole eller er foreldre til barn med reguleringsutfordringer.

Kurset gir deg en praktisk fordypning i PLS modellen, og hvordan du kan jobbe systematisk med reguleringsstøtte i praksis. Om to foreldre, eller flere ansatte deltar, så kan det også bidra til bedre samarbeid mellom voksne, foreldre, mellom foreldre og barnehage eller skole, og internt i personalgrupper.

 

Nettkurs, PLS kurshefte og individuell veiledning

Denne kurspakken er en kombinasjon av online kurs, individuell veiledning og kurshefte.

  • Individuell veiledning med Hans Holter Solhjell foregår over Zoom. Du kan lese om veiledning her.
  • PLS introduksjonskurs og fordypningskurs får du tilgang til ved påmelding. Disse kan du se når du selv ønsker. Du kan lese mer om PLS introduksjonskurset her. Innholdet i fordypningskurset kan du lese om lenger ned på denne siden.
  • Kurset Eksplosive barn med Dr. Ross Greene går online via Zoom på fastsatt dato. Du kan lese mer om dette kurset her.
     
  • TRE online introduksjonskurs går på fastsatte datoer. Du kan lese mer om dette kurset og se datoer her.
     

PLS kurshefte og plakater får du tilsendt i posten.

Kurshefte og alle plakater

Opplever dere noe av dette?

  • Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.
  • Barn som er nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.
  • Gråter mye, skriker el.
  • Aggresjon, utagering, slag, spark, løper av gårde el.
  • Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.
  • Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.
  • Vanskelig å håndtere overgangssituasjoner.
  • Vold, truende adferd, verbal aggresjon.

 

Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten.

Jo eldre barnet er jo mer krevende er det. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen.

Et barns utvikling av selvregulering påvirkes i stor grad av kvaliteten på den samregulering og reguleringssøtte omsorgsgiveres over tid, i alle hverdagens små situasjoner, møter barnet med.
trassalder skolebarn
trassalder skolebarn

Praktisk kompetanse gir trygghet, mestringsfølelse og lavere stressnivå

Målet med denne kurspakken er å gjøre deg tryggere gjennom økt mestringsfølelse, forståelse av konfliktdynamikken, og ikke minst at du vet hva du kan gjøre i praksis. Både her og nå i situasjonen, men også over tid for å støtte en god utvikling.

Økt praktisk kompetanse i utviklingsstøttende konfliktløsning gir økt trygghet, lavere stressnivå, høyere mestringsfølelse og en opplevelse av at det man gjør er meningsfullt, føles riktig og er synlig positivt for barnets utvikling.

Felles kompetanse, samarbeid og gjensidig støtte

Et viktig mål med denne kurspakken er også å hjelpe deg og en annen voksenperson å kunne støtte hverandre ekstra godt i møte med utfordringer. Med felles barn, eller hver sine barn. Det er derfor lagt opp til at du kan ta med deg en ekstra person i kurspakken. Dette kan være en medforelder, partner, venn, kollega el.

Felles kompetanse, ferdigheter, begreper og modeller gjør det vesentlig lettere å hjelpe og støtte hverandre i det som er krevende og utfordrende situasjoner og prosesser. Å ha god støtte bidrar også til vesentlig redusert stressnivå, mestringsopplevelse og også bedre prosesser.

“Vi har høsten 2020 deltatt på praktisk fordypningskurs med Hans Holter Solhjell. Med 3 jenter, en på 5 og tvillinger på 3, så er hverdagen vår full av større og mindre utfordringer. Vi har i løpet av kurset fått innsikt i det praktiske PLS rammeverket, med mange verktøy til å møte utfordringene vi opplever. Vi har blitt kjent med barna på en annen måte, og er mer oppmerksomme på deres perspektiv og kan jobbe sammen for å lage gode erfaringer fremfor kun utfordringer. Les mer

K og J

“Takk for et veldig bra kurs, forresten. Det har vært veldig nyttig og interessant, og jeg har lært mye. Jeg er igang med å se videoene på nytt, implementere ting for ting i hverdagen og å finpusse og øve.

Jeg føler jeg har kommet mer i forkant av ting, og at flere situasjoner som før føltes skremmende, nå kan være mer spennende og interessante, og at konflikt gir muligheter for å lære og komme enda nærmere sønnen min. Les mer

Astrid

Mor.

responstrakten
responstrakten

Fordypningskurset ledes av Hans Holter Solhjell

 

Jeg er pedagog med videreutdanning i veiledning. Jeg har lang erfaring fra undervisning og veiledning av foreldre, barnehager og skoler og har også undervist i psykologi ved Politihøyskolen i Oslo, hvor jeg hadde hovedfokus på kommunikasjon og konfliktløsning.

Jeg har spesialisert seg på kommunikasjon, konfliktløsning og utviklingsstøtte i relasjoner med barn. Og er også utdannet i og jobber med kroppsorienterte traumeterapi, Somatic Experiencing, SE, og Trauma Release Exercises, TRE.

asjon, konfliktløsning og utviklingsstøtte i relasjoner med barn. Han er også  utdannet i og jobber med kroppsorienterte traumeterapi, Somatic Experiencing, SE, og Trauma Release Exercises, TRE. Hans er også Global Certification Trainer i TRE.

I min hovedoppgave i pedagogikk skrev jeg om temaer relatert til selvregulering, hjernens og nervesystemets utvikling, psykonevrobiologisk tilknytningsteori, traumer og relasjonelt stress, mm.

Over de siste 15 årene har jeg utviklet PLS rammeverket, et sett med praktisk-pedagogiske modeller for praksis, veiledning og undervisning om relasjoner, kommunikasjon, konfliktløsning, regulerings- og utviklingsstøtte. Disse lærer du om i dette kurset.

 

Du kan lese mer om meg her.

Noen temaer du kan få hjelp med av oss

Oversikt over modulene i PLS fordypningskurset

PLS modellen.

I kurset får du en grundig praktisk innføring i PLS modellen. PLS modellen er en praktisk orientert modell for konfliktløsning og reguleringsstøtte i relasjoner med barn.

Målet med å modellen er å hjelpe voksne å bedre støtte barns utvikling av selvregulering og samregulering, i tillegg til å hjelpe barn med ulike typer av traumer og reguleringsutfordringer.

Du kan lese mer om PLS modellen her. 

“Jeg har vært på mange kurs angående traumer, hvordan hjernen fungerer og mye annet, men jeg har lett etter noe mer, som kobler dette sammen med det praktiske, og som sier noe konkret om det de vanskelige og utfordrende situasjonene.

PLS modellen er en fantastisk kombinasjon av det praktiske og det teoretiske – det går så hånd i hanske og det fungerer veldig godt.”

Astrid Svendsen

Fostermor

Et barns utvikling av selvregulering påvirkes i stor grad av kvaliteten på den samregulering og reguleringssøtte omsorgsgiveres over tid, i alle hverdagens små situasjoner, møter barnet med.

Modul 1.

PLS modellen.

-5 faser i utviklingsstøttende konfliktløsning.
-Perspektivtagning og perspektivtagende kommunikasjon.
-Anerkjennende kommunikasjon og aktiv lytting i konfliktsituasjoner.

Målet med modul 1 er å hjelpe deg å komme i gang i praksis allerede fra starten av kurset. Og gi deg mange konkrete og praktiske verktøy du kan begynne å jobbe med. Vi videreutvikler og utdyper disse i de senere modulene, og legger til flere verktøy i tillegg.

Modul 2.

Besluttningstagning i konfliktsituasjoner.

-Grensesetting
-Personlige grenser, regler, praktiske besluttninger og modenhetsmål.
-Hvem bør bestemme hva? Rød, gul og grønn sone.
-Tilpassning av besluttningstagning basert på barnets reguleringskapasitet.
-Prioriteringer og valg når det skjer mange ting på en gang, og flere hensyn å ta.
-Å være konsekvent, når og hvordan. Hvordan unngå å være konsekvent på en konfliktskapende måte.

Modul 3.

Forebygging og ledelse i konfliktsituasjoner.

PLS modellen, fase 1 og 2.
-Forebygging av konflikter.
-Gjennomføring og ledelse av hverdagslige situasjoner.
-Lederstiler, fleksibel situasjonstilpasset ledelse.
-Perspektivtagning, anerkjennende kommunikasjon, grensesetting og ledelse når barnet utfordrer oss.
-Når barnet eskalerer situasjonen, protesterer, saboterer, nekter, låser seg mm.

Modul 4.

Deeskalering og reparasjon.

PLS modellen, fase 3 og 4.
Deeskaleringsfasen.
-Når barnet blir sint, rasende, gråter intenst mm.
-Når barnet skriker, truer, snakker stygt.
-Når barnet slår, biter, sparker mm.
-Når barnet løper bort, ikke vil snakke, skriker “gå bort” mm.
-Forskjellen på uregulert, ute av kontroll, aggresjon, og mer instrumentell aggresjon.
Reparasjonsfasen.
-I etterkant av negative hendelser.
-Relasjonsfokus, bekretelse av relasjon og omsorg.
-Voksnes ansvarstagning for egne handlinger.

Modul 5.

Løsningsorientert dialog.

PLS modellen, fase 5.
-Løsningsorientert dialog med barn.
-Læringsmotivasjon.
-Fordypning i perspektivtagende kommunikasjon.

Modul 6.

Når relasjonen er ekstra krevende.

-Kombinasjoner av traumer, diagnoser og lange negative læringsprosesser.
-Hvordan skape gradvis fremgang, og se at det går fremover, også når det fremdeles er vanskelig og krevende.
-Traumer og stressreaksjoner hos  barn og voksne.
-Egenomsorg og stressmestring for voksne.
-Traumeterapi for barn og voksne.

Prisen for denne kurspakken er 19997 kr.

Kurspakken inneholder:

  • 6 individuelle timer med oppfølging
  • PLS online introduksjonskurs
  • PLS online fordypningskurs
  • Kurs Eksplosive barn med Dr. Ross Greene
  • PLS kurshefte og plakater
  • Stress og traumer i omsorgsrollen online kurs
  • TRE online introduksjonskurs
    • (Trauma Release Exercises)

Og du kan ta med deg en ekstra person i denne pakken. Det kan være den andre forelderen, familie, en venn eller kollega.

Kurshefte og alle plakater

Finansiering og delbetaling

Våre deltagere finansierer kurset på ulike måter. For privatpersoner er det mulig å dele betalingen opp i avdrag med en betalingsordning.
Les mer ⤵

Mer om kursets innhold

Dette fordypningskurset har primært et praktisk fokus, hvor du lærer konkrete ferdigheter og metoder. I vårt introduksjonskurs om dette temaet får du en oversikt over denne teorien og forskningen. Når du melder deg på dette kurset så får du også tilgang til opptak av introduksjonskurset. Dette kan du se i forkant av det praktiske fordypningskurset.

Her får du en kort versjon av de vesentligste punktene, og forståelsen dette kurset er basert på.

 

Traumer, relasjonelt stress og barns utvikling image 3

Psykonevrobiologisk tilknytningsteori beskriver hvordan relasjonelle, mellommenneskelige erfaringer påvirker hjernens og nervesystemets utvikling og funksjon. Og da spesielt de funksjonene og delene av hjernen som er relatert til det som kalles affektregulering, selvregulering og ”eksekutive” funksjoner. Affektregulering og selvregulering er ferdigheter som er i utvikling gjennom store deler av livsløpet, også hos voksne.

Et barns utvikling av selvregulering påvirkes i stor grad av kvaliteten på den samregulering og reguleringssøtte omsorgsgiveres over tid, i alle hverdagens små situasjoner, møter barnet med. Og den biologiske modningen av barnets hjerne og nervesystem er på mange måte avhengig av denne samreguleringen, og utviklingsstøttende relasjonelle erfaringer over lang tid, i realiteten over hele livsløpet.

Traumer, relasjonelt stress og barns utvikling image 3

Vår kapasitet for selvregulering dreiser seg i stor grad om den kapasitet vi har for å håndtere stress og belastninger, og bevare, eller gjennopprette våre egen, indre, opplevelse av trygghet, indre frihet og vitalitet i de situasjonene vi befinner oss i. Og vår evne til å håndtere gradvis mer komplekse utfordringer gjennom livsløpet. Og da spesielt i forhold til både positivt og negativt relasjonelt stress.

Relasjonelt stress, positivt og negativt, er en iboende del av alle relasjoner og alt sosialt samspill. Et barns evne til selvregulering er ikke bare være viktig i forhold til demping av negative tilstander men også i forhold til økning og reduksjon av positive emosjoner. For barnet er dette viktig f.eks. i forhold til å ta initiativ til og delta i lek og nysgjerrighet under utforskning av seg selv, sitt sosiale og fysiske miljø.

Utviklingen av evnen til gradvis økt selvregulering over tid, og utviklingen av de tilhørende biologiske strukturene, er en vesentlig faktor i forhold til barnets utvikling av god mental helse, evne til å håndtere store påkjenninger, såkalt resiliens, og optimal utvikling videre i livet.

 

 

I dette kurset lærer du hvordan du kan omsette denne innsikten i praksis i din hverdag for å støtte barns utvikling.

Og med spesielt fokus på spesielt vanskelige relasjoner med høyt konfliktnivå, hvor barn kan ha opplevde traumer og/eller ha regulereringsutfordringer av flere årsaker, som adferdsrelaterte diagnoser mm.

Summary